Verhuizen in Nederland: de ultieme checklist

Verhuizen in Nederland: de ultieme checklist

Verhuizen is over het algemeen best leuk, maar naarmate de verhuisdatum dichterbij komt, kan het ook een tikkeltje overweldigend worden. Of je nu verhuist naar een ander deel van Nederland of een kortere verhuizing maakt binnen de stad, dit nieuwe hoofdstuk is een mix van spanning, opwinding en logistiek. Als je het niet goed organiseert, kan verhuizen heel stressvol zijn. 1BOX heeft daarom voor jou de ultieme verhuis checklist samengesteld. Zo vergeet je niks en wordt de verhuizing een soepele en plezierige gebeurtenis. 

Geschreven door
Maajidahs
Geschreven op
12-09-2023

 

Van het inpakken van je spullen tot het overzetten van gas en elektra en al het andere wat je moet regelen bij het verhuizen, onze lijst heeft het. Dit is niet zomaar een lijst met taken; het is een strategisch plan met waardevolle inzichten en tips die we hebben verzameld in al onze jaren ervaring. Deze checklist maakt van jouw verhuizing een dierbare herinnering in plaats van een chaotische gebeurtenis.

Wat moet je regelen als je gaat verhuizen?

 

en goed georganiseerde verhuisdoos die zorgvuldig is ingepakt en duidelijk gelabeld.

 

Verhuizen naar een nieuwe locatie is een spannende maar uitdagende onderneming die zorgvuldige planning en organisatie vereist om het niet in chaos te laten uitlopen. Of je nu naar een nieuwe stad binnen Nederland, naar een ander land of gewoon naar een andere buurt verhuist, er zijn veel dingen waar je rekening mee moet houden om een soepele en succesvolle overgang te garanderen. 

 

Hieronder geven we je daarom een exact overzicht van wat te regelen bij verhuizing. We geven antwoord op vragen als: hoe kan je het beste plannen, welke spullen moet je kopen voor het verhuizen en hoe krijgen we de spullen van het oude naar het nieuwe huis?

 

Planning

 

Een zorgvuldige planning met aandacht voor detail is essentieel voor een succesvolle verhuizing. Plan je verhuizing op een moment waarop je geen werk-, school- of gezinsverplichtingen hebt. 

 

Zo kan je je volledig toewijden aan de verhuizing en heb je ook tijd om eventuele vertraging door onverwachte gebeurtenissen op te vangen zonder stress. 

 

 

Inpakken en opruimen

 

Begin met het opruimen en ontspullen - beslis wat je wilt houden, doneren of weggooien. Pak je items in per kamer en label elke doos duidelijk om het uitpakken later gemakkelijker te maken.

 

Investeer in hoogwaardige verpakkingsmaterialen zoals dozen, bubbeltjesplastic en tape om je waardevolle spullen te bewaren. Niet zeker welke spullen je moet kopen voor het verhuizen? De inpak experts bij onze opslaglocaties adviseren je graag. 

 

Vergeet ook niet om een "essentials" doos in te pakken met spullen die je direct bij aankomst nodig hebt, zoals toiletartikelen, kleding, belangrijke documenten en wat basis keukenspullen. Zo kan je comfortabel in je nieuwe huis trekken terwijl je de rest van je spullen de komende dagen op je gemak uitpakt.

 

 

Logistiek en vervoer 

 

Een van de belangrijkste dingen om te regelen bij verhuizen, is het logistiek en vervoer. Zonder kom je immers nergens. 

 

Als je een verhuisbedrijf inhuurt, doe dan ruim van tevoren onderzoek en boek op tijd. Vergelijk offertes en de diensten die door verschillende bedrijven worden aangeboden en kies degene die het beste voldoet aan jouw verhuiseisen. 

 

Ga je bijvoorbeeld grote, gevoelige spullen zoals een piano verhuizen? Dan is het aan te raden een verhuisbedrijf in de arm te nemen dat daarin is gespecialiseerd. 

 

Internationaal verhuizen verschilt aanzienlijk van verhuizen binnen Nederland. Het is een complex proces dat specifieke expertise vereist. Het is daarom ook hiervoor van groot belang dat het verhuisbedrijf dat je kiest, daadwerkelijk ervaring heeft met de uitdagingen die gepaard gaan met internationale verhuizingen.

 

Bij het kiezen van een verhuisbedrijf is het heel erg belangrijk om verder te kijken dan alleen de informatie op de website van het bedrijf zelf. Hoewel de officiële tekst een indruk kan geven, is het raadzaam om ook reviews van klanten die al gebruik hebben gemaakt van de diensten van verschillende verhuizers te raadplegen. Zo krijg je een realistisch beeld van hoe het verhuisbedrijf te werk gaat. Je kunt inzicht krijgen in de professionaliteit van het team, de kwaliteit van de verpakkingsmaterialen, de zorgvuldigheid bij het hanteren van fragiele items en de algemene klanttevredenheid.

 

Als je de verhuizing zelf doet, kun je een geschikt busje en/of aanhanger huren. Het is belangrijk dat je het laad- en losproces zorgvuldig plant. Stippel de route naar je nieuwe bestemming uit, rekening houdend met potentiële verkeersopstoppingen en wegomstandigheden.

 

 

Opslagruimte huren voor overtollige spullen

 

Soms kan je niet al je spullen direct naar je nieuwe woning verhuizen, bijvoorbeeld als er wat tijd zit tussen de oplevering van je oude huis en je nieuwe huis. Een opslagruimte huren biedt dan een geweldige oplossing om je spullen tijdelijk op te slaan totdat je nieuwe woning klaar is voor bewoning.

 

Ook als je naar een kleiner huis verhuist of nog niet zeker weet waar je al je spullen wil neerzetten, kan een opslagruimte handig zijn. Het geeft je de vrijheid om rustig te kiezen wat je wilt houden, verkopen, weggeven of weggooien. Dit verlicht de druk en maakt je verhuizing makkelijker en minder stressvol.

 

Op basis van de spullen die je wilt gaan opslaan, kan je heel gemakkelijk de benodigde opslagruimte berekenen. De huurtermijnen zijn flexibel en kunnen al voor 1 maand worden afgesloten, met slechts 15 dagen opzegtermijn. Dus nadat je verhuisd bent, bepaal jij wanneer je je spullen weer uit de opslagruimte haalt.

 

 

Wie moet je laten weten dat je gaat verhuizen?

 

Een nette en georganiseerde opslagruimte met verhuisdozen, meubels en andere items die tijdelijk zijn opgeslagen.

 

Natuurlijk is het belangrijk om vrienden en familie te laten weten dat je gaat verhuizen. Daarnaast zijn er verschillende instanties waar je je verhuizing moet doorgeven om een soepele overgang te waarborgen.

 

  1. 1. Regel gas en elektriciteit door ten minste 2 weken voor de overdracht van de woning een energiecontract voor je nieuwe adres af te sluiten. Je kunt je huidige energiecontract overzetten of overstappen naar een andere leverancier. Let op: Als je vanwege een overlap in huurovereenkomsten of verbouwing in je nieuwe woning gedurende een periode twee huizen hebt, houd dan rekening met tijdelijk hogere energiekosten.
  2. 2. Waterleveranciers zijn gebonden aan regio's en je kunt je leverancier niet zelf kiezen. Het hangt er dus vanaf of je binnen hetzelfde gebied verhuist of niet wat je moet doen. Noteer de watermeterstand in je oude huis op de dag van de verhuizing en noteer deze in je nieuwe huis bij de sleuteloverdracht. Geef de meterstanden door aan het waterbedrijf in jouw regio.
  3. 3. Regel contracten voor internet, TV en eventueel vaste telefonie ruim van tevoren. Informeer bij de provider hoe je dat precies doet. Je kunt ervoor kiezen om je huidige contract voort te zetten of over te stappen naar een andere aanbieder. Zorg ervoor dat je contractperiode is afgelopen voordat je wijzigingen doorvoert. 
  4. 4. Bij de aankoop van een huis moet je voordat je gaat verhuizen een opstalverzekering en inboedelverzekering afsluiten. Met een opstalverzekering is je woning verzekerd tegen schade door brand, storm en inbraak. Met een inboedelverzekering verzeker je losse bezittingen in je huis.
  5. 5. Informeer zowel je huidige als toekomstige gemeente over je adreswijziging. Je moet minimaal 4 weken vóór en uiterlijk 5 dagen na aankomst op het nieuwe adres je verhuizing doorgeven. Je nieuwe adres wordt opgenomen in de Basisregistratie Personen (BRP), waardoor automatisch verschillende andere instanties op de hoogte worden gebracht van je verhuizing.

 

Pro Tip! Wist je dat je bij PostNL gebruik kan maken van een handige verhuisservice om grotere bedrijven op de hoogte te stellen van je adreswijziging en je post direct door te laten sturen naar je nieuwe adres? Dit is niet gratis maar wel hartstikke handig! 

Door je verhuizing door te geven aan de juiste instanties en personen, zorg je voor een naadloze overgang naar je nieuwe adres.

 

 

Wat te doen bij verhuizing? De Complete Checklist

Een huis met een verhuiswagen ervoor en mensen die dozen in- en uitladen.

 

 

Verhuizen doe je niet zomaar. Er zijn een hoop dingen waar je aan moet denken bij het verhuizen en verschillende momenten waarop je actie moet ondernemen. 

 

Sommige dingen kun je ruim van tevoren aanpakken, maar andere taken moet je juist doen in de dagen vlak voor de verhuizing. En dan is er natuurlijk nog de verhuisdag zelf, waarop er van alles moet gebeuren. Na het verhuizen zijn er dan ook nog enkele zaken om te doen en op te letten. 

We hebben hieronder alle zaken die jij moet doen en waar jij aan moet denken bij het verhuizen in een handige checklist gezet. Zo vergeet je niks!

 

1 Maand voor het verhuizen checklist

  • - Schaf verhuisdozen en ander inpakmateriaal aan om je spullen moeiteloos en veilig te verhuizen en/of op te bergen
  • - Neem echt de tijd om door al je bezittingen te gaan en ze te ordenen. Declutter door items die je niet langer wilt of nodig hebt, weg te geven of weg te doen. 
  • - Begin het liefst met het opruimen en inpakken van ruimtes die je zelden gebruikt, zoals bijvoorbeeld de logeerkamer. In andere ruimtes kan je beginnen met het inpakken van niet-essentiële spullen. Begin bijvoorbeeld met de seizoensgebonden items, afhankelijk van het tijdstip van je verhuizing (bijvoorbeeld winterkleding en kerstspullen als je in de zomer verhuist, en vice versa). 
  • - Stel een verhuisplan op. Gebruik plattegronden van je nieuwe woning of maak schetsen ervan. Noteer de beoogde functie van elke ruimte en welke items er nodig zijn. Als je nog extra spullen of meubilair moet kopen voor je nieuwe huis, dan is dit ook het moment om dat te doen.
  • - Sla overtollige bezittingen alvast op in een veilige opslagruimte bij jou in de buurt. Ga je verhuizen naar een andere gemeente of stad? Huur dan een opslagruimte in de buurt van je nieuwe locatie. Dat scheelt weer afstand bij het ophalen van de spullen. 
  • - Plan je verlofdagen vooruit met het oog op de verhuizing. Neem niet alleen de dag van de verhuizing vrij maar ook de dag ervoor en de dag erna.
  • - Als je hulp nodig hebt, vraag vrienden om je te helpen of informeer naar de kosten van professionele verhuisdiensten. 
  • - Evalueer of je bestaande contracten voor water, tv, internet, telefoon en energie kunt en wilt behouden of aanpassen.

 

3 weken voor het verhuizen checklist 

  • - Je moet je verhuizing doorgeven aan de juiste personen en organisaties (gemeente, school, huisarts, werk, dierenarts, bank, enzovoort.) 
  • - Bevestig de gehuurde aanhanger of verhuiswagen om er zeker van te zijn dat je vervoer hebt op de dag van de verhuizing.
  • - Vergeet niet om een woningverzekering af te sluiten voor je nieuwe huis die ingaat vanaf de dag dat je er intrekt. 
  • - Indien je van plan bent een verhuisbedrijf te huren, is het verstandig om tijdig heldere afspraken met hen te maken. 
  • - Bereid alvast voor wie er op je kinderen en/of huisdieren kan passen tijdens de verhuisperiode.
  • - Ga verder met het sorteren en organiseren van de inboedel.
  • - Zorg dat de post wordt doorgestuurd naar het nieuwe adres. 
  • - Breng eventuele waardevolle spullen die je niet kwijt wilt raken tijdens de verhuizing op in de gehuurde opslagruimte.

 

1 week voor het verhuizen checklist 

  • - Begin met het schoonmaken van het oude huis.
  • - Bereid maaltijden voor de komende dagen voor, zodat je alvast een voorraad hebt.
  • - Berg de gordijnen netjes op voor later gebruik. 
  • - Zorg ervoor dat er voldoende gemakkelijk mee te nemen eten en drinken is in zowel het oude als het nieuwe huis. 
  • - Haal de vaste lampen van de muur/uit het plafond. 
  • - Ga verder met inpakken van items die je niet meer nodig hebt vóór de verhuisdag. 
  • - Breng grofvuil en oude meubels weg.
  • - Pak een tas in met noodzakelijke spullen voor de eerste nacht en dag in het nieuwe huis. 
  • - Verzamel alle sleutels van het huis op een centrale plek.
  • - Plak labels met de bestemming van elke kamer op de deuren in het nieuwe huis, zo kunnen de verhuizers herkennen wat waar naartoe moet. 

 

Dag van de verhuizing checklist 

In het oude huis: 

 

  • - Zorg dat er genoeg ruimte is voor de verhuiswagen of de gehuurde aanhanger of bus om zo dicht mogelijk voor de deur te parkeren. 
  • - Schakel de koelkast uit en maak hem schoon.
  • - Ontkoppel de wasmachine en droger.
  • - Sta op tijd op en begin meteen. Hoe eerder, hoe beter!
  • - Sluit de gas en elektra af.
  • - Schrijf de meterstanden voor water, elektriciteit en gas op en maak eventueel een foto van de meters.
  • - Doe een laatste check en kijk of het hele huis leeg is. 
  • - Sluit alles goed af en doe het licht uit.
  • - Lever de sleutels in.

 

 

In het nieuwe huis:

 

  • - Zorg ervoor dat alles bij het uitladen van de verhuisbus of aanhanger in de juiste kamers wordt gezet. 
  • - Controleer spullen tijdens het uitpakken op schade. 
  • - Ontlaadt groot meubilair eerst (eettafel/ stoelen en kasten) zodat je iets hebt om kleinere spullen in uit te pakken.
  • - Laat de koelkast en ijskast een dag acclimatiseren.
  • - Pak zoveel mogelijk uit om je nieuwe huis weer bewoonbaar te maken. Laat niks staan voor later.
  • - Sluit de gas en elektra aan.
  • - Schrijf de meterstanden voor water, elektriciteit en gas op en maak eventueel een foto van de meters.

 

 

Na het verhuizen checklist 

Je bent over! Neem even de tijd om je succesvolle verhuizing en het begin van een nieuw hoofdstuk te vieren. Er zijn echter nog een paar zaken die je moet afvinken voordat je kan gaan genieten van je nieuwe woning.

 

  • - Als je je nog niet hebt ingeschreven bij de gemeente, moet je dat nu doen. Inschrijving moet namelijk binnen de eerste week na je verhuizing plaatsvinden.
  • - Maak kennis met je nieuwe buren door even langs te gaan en jezelf voor te stellen. 
  • - Plan vooruit en kies een datum voor een housewarming-feest. 
  • - Controleer of er nog post op je oude adres aankomt. Update indien nodig je adresgegevens bij de betreffende bedrijven. 
  • - Als je een tijdelijke opslagruimte hebt gehuurd voor overtollige spullen, dan kan je die nu leeghalen en je bezittingen overbrengen naar het nieuwe huis.
  • - Als je verhuisdozen of ander materiaal hebt gehuurd voor de verhuizing, kun je deze nu terugbrengen.

 

Stressvrij verhuizen met 1BOX

 

Een nieuw huis met een gelukkig gezin dat ervoor staat en de verhuiswagen uitzwaait.

 

Verhuizen kan behoorlijk stressvol zijn als je het niet goed aanpakt. Er zijn verschillende stappen en timing die je moet overwegen. Bij 1Box begrijpen we dat elke fase van dit proces belangrijk is. We maken het voor jou gemakkelijker met deze handige verhuis checklist.

 

Daarnaast bieden we de perfecte oplossing om je extra spullen veilig en eenvoudig op te slaan tijdens je verhuizing. Met onze betrouwbare self storage opties hoef je je geen zorgen te maken over ruimtegebrek. Je kunt je spullen veilig opslaan zolang als nodig is, terwijl jij de chaos van de verhuizing doorstaat.

Neem gerust contact met ons op en ontdek hoe wij de zorg voor je spullen uit handen kunnen nemen, zodat jij je kunt richten op je nieuwe avontuur!