
Wat kost een opslagruimte? Uitgebreide gids met prijzen
Self-storage heeft in Nederland een opmerkelijke groei doorgemaakt. Het is een innovatieve oplossing voor de toenemende behoefte aan ruimte in het geval van verhuizing of verbouwing, maar is ook uitgegroeid tot een strategie om de huisvestingsproblematiek in onze snel groeiende samenleving aan te pakken. De opkomst van self-storage sluit bovendien naadloos aan bij de trend van (gedeeltelijk) thuiswerken, waarbij woningen worden omgevormd tot multifunctionele ruimtes.
De prijzen van opslagruimte huren zijn in principe voor iedereen betaalbaar, maar wat kost het huren van een opslagruimte nou precies? In deze blog zullen we alle factoren bespreken die van invloed zijn op de prijzen van het huren van opslagruimtes en geven we je tips om kosten te optimaliseren en onaangename verrassingen te voorkomen.
Begrijp de prijsstructuur van opslagruimtes
Als je op zoek bent naar opslag, is het handig om te weten hoe de prijs wordt bepaald. De precieze kosten van een opslagruimte zijn namelijk afhankelijk van verschillende factoren zoals de grootte en de ligging van de unit binnen het pand (bijvoorbeeld begane grond of verdieping, bij de ingang of niet).
Daarnaast zijn er naast de huurprijs ook nog bijkomende kosten. Al deze factoren samen bepalen de totale kosten van het huren van je opslagruimte.
Locatie van de opslagruimte
In dichtbevolkte steden zoals Rotterdam of Den Haag is de vraag naar opslag vaak groter dan in gebieden waar mensen meer leefruimte hebben. De prijzen voor opslagruimte huren in Den Haag zullen dus waarschijnlijk scherper zijn dan die in meer landelijke gebieden.
Tip! Als je niet vaak naar je opslagruimte hoeft te gaan, kan het voordelig zijn om te kiezen voor een locatie buiten het stadscentrum.
Formaat
Een van de belangrijkste factoren van de prijsstructuur van een opslagruimte is de grootte. Opslagruimtes zijn beschikbaar in verschillende maten, van kleine kasten tot grote loodsen. Hoe groter de opslag, hoe hoger de totale prijs maar hoe goedkoper de kosten per vierkante meter. Bedenk daarom goed hoeveel ruimte je echt nodig hebt om niet te veel te betalen.
Beveiliging
Een betrouwbare en veilige opslagruimte biedt verschillende veiligheidsmaatregelen, zoals camera's die 24/7 alles in de gaten houden, beveiligingsmedewerkers en geavanceerde toegangscontrolesystemen.
Naast de standaard beveiliging van de faciliteit schaf je bovendien zelf een extra slot aan om je unit mee af te sluiten.
Tip! Op beveiliging wil je niet besparen, ga daarom niet voor het goedkoopste slot, maar verdiep je in de prijs/kwaliteit verhoudingen.
Toegang
De toegang tot je opslagruimte kan de kosten beïnvloeden. Sommige ruimtes kun je 24/7 bereiken, wat handig is als je op elk moment bij je spullen wilt kunnen. Maar als je het prima vindt om beperkte toegangsuren te hebben, kun je vaak een goedkopere optie vinden.
Eenmalige kosten
Dan zijn er nog de overige kosten die niet direct onderdeel zijn van de huurprijs van de opslag, maar waar je wel rekening mee moet houden.
Check of het opslagbedrijf naast de huur ook eenmalige kosten zoals administratiekosten, toegangskosten en soms een borg in rekening brengt. Niet alle bedrijven doen dit, maar als dit het geval is, moet je er wel van op de hoogte zijn.
Particulieren betalen over het algemeen geen BTW voor opslagruimte. Voor zakelijke huurders wordt wel BTW in rekening gebracht. Houd hier rekening mee als je op zoek bent naar zakelijke opslag.
Inboedelverzekering
Betrouwbare opslagfaciliteiten zijn zelf altijd verzekerd, maar jij moet daarnaast ook nog een aparte verzekering afsluiten wanneer je inboedel(tijdelijk) opslaat.
De kosten van de verzekering die jij nodig hebt, wordt bepaald aan de hand van de vervangingswaarde van de items die je gaat opbergen.
Huurtermijn
Tot slot, denk na over hoe lang je de opslagruimte nodig hebt. Veel opslagfaciliteiten bieden de keuze tussen maandelijkse en jaarlijkse huur.
Een maandelijkse huur geeft je flexibiliteit voor korte opslagperiodes, terwijl een jaarlijkse huurovereenkomst voordeliger is als je van plan bent om langer op te slaan. Kijk naar je opslagbehoefte en plannen om te bepalen welke huurtermijn het beste bij je past.
Hoeveel kost opslagruimte per m²?
Je kunt al een opslagruimte huren vanaf 4 euro per maand, maar dit betreft meestal een kleine unit voor het opbergen van een deel van je inboedel of andere goederen.
De huurprijs stijgt naarmate de grootte van de unit toeneemt, de kosten per m2 nemen echter af. De onderstaande tabel geeft een indicatie van de minimumprijzen van de verschillende maten opslagruimtes.
Formaat opslagruimte | Prijzen per m²* |
Mini | Vanaf €4 per maand |
Klein | Vanaf €9 per maand |
Medium | Vanaf €20 per maand |
Groot | Vanaf €30 per maand |
Extra Groot | Vanaf €60 per maand |
*Let op! Bij 1BOX hanteren we een marktgericht prijsbeleid, wat betekent dat de prijzen dagelijks en per stad kunnen variëren.
Het is ook belangrijk te onthouden dat jouw situatie uniek is. De opslagruimte die jij nodig hebt (benodigde grootte) en de bijbehorende kosten zullen dus ook uniek zijn en worden per persoon en situatie berekend.
Bereken zelf de prijs van jouw opslagruimte
Als je niet zeker weet hoeveel opslagruimte jij zou moeten huren, maak dan gebruik van onze opslagcalculator. Op basis van wat je precies wilt opslaan, berekent deze gemakkelijk voor je hoeveel ruimte je nodig hebt en kun je een vrijblijvende offerte aanvragen.
Onze huurcontracten zijn altijd flexibel met een 30 dagen opzegtermijn zodat je alleen betaalt voor de periode waarin je daadwerkelijk gebruikmaakt van de opslagruimte.
Voordelen van het huren van een goede opslag.
Het huren van een goede opslagruimte is de kosten dubbel en dwars waard want het brengt aanzienlijke voordelen met zich mee.
Veiligheid
Een van de belangrijkste voordelen is de gemoedsrust die je krijgt door de veiligheid en beveiliging die geboden wordt. Opslagfaciliteiten zoals 1BOX Self-Storage bieden alles wat een goede opslag moet hebben zoals 24/7 surveillance, toegangscontrole en inzet van beveiligingspersoneel om ervoor te zorgen dat jouw eigendommen altijd veilig zijn.
Flexibiliteit
Daarnaast biedt het huren van een opslagruimte jou de flexibiliteit om de grootte van jouw unit aan te passen aan jouw specifieke behoeften, of je nu meer ruimte nodig hebt of juist wat minder. Je hebt ook de keuze tussen kortlopende of langlopende huurovereenkomsten. Met een korte opzegtermijn van 30 dagen heb je bovendien volledige controle over de duur van jouw contract.
Beschikbaarheid
Met dagelijkse, flexibele openingstijden tussen 6.00 en 23.00 heb jij toegang tot jouw opslagruimte wanneer je maar wilt. Tijdens kantooruren is er bovendien een volledig bemande receptie met vriendelijk personeel beschikbaar om al je vragen te beantwoorden.
Dit is vooral handig voor huurders met een druk schema en bedrijfseigenaren die regelmatig toegang nodig hebben tot hun inventaris.
Gemak
Bovendien kun je profiteren van extra diensten zoals het gebruik van een (gratis) aanhanger en een uitgebreide shop waar je verpakkingsmateriaal kunt vinden. Hierdoor kun je al jouw verhuis- en opslagbehoeften op één handige plek regelen.
Het huren van een opslagruimte brengt kosten met zich mee, maar biedt aanzienlijke voordelen. Om onaangename verrassingen te voorkomen is het van belang om goed te begrijpen wat de prijzen van het huren van een opslagruimte precies zijn en waar je op moet letten. Die kosten kunnen namelijk sterk variëren en zijn afhankelijk van verschillende factoren.
Met onze flexibele huurcontracten met korte opzegtermijn betaal je alleen voor de ruimte die jij nodig hebt en voor de periode waarin je daadwerkelijk gebruikmaakt van de opslagruimte.
Wil jij weten wat jouw ideale opslagruimte kost? Gebruik onze handige opslagcalculator om de benodigde ruimte te berekenen of vraag vrijblijvend een prijs aan bij 1BOX Self Storage.